Wpływ deflektorów zamontowanych wewnątrz cylindrycznej głowicy szczelinowej ujmującej wodę na rozkład prędkości wokół jej powierzchni
autor:
AGATA PAWŁOWSKA-SALACH, MICHAŁ ZIELINA
ORCID ID:
0000-0001-6854-3464, 0000-0001-7710-8982
Numer miesięcznika:
10/2024 Instal s.38-42
DOI:
10.36119/15.2024.10.6
Współczesne systemy ujmowania wody napotykają na liczne wyzwania związane zarówno z efektywnością eksploatacyjną jak również ochroną środowiska naturalnego. Kluczowymi aspektami jest ochrona ujęcia przed zanieczyszczeniami i uszkodzeniami mechanicznymi, jak również ochrona ichtiofauny. W odpowiedzi na te potrzeby rozwijane są innowacyjne rozwiązania, takie jak głowice szczelinowe, które umieszczane są w ujęciach wody powierzchniowej. W artykule przedstawiono wyniki przeprowadzonych badań dotyczących głowicy szczelinowej, która została umieszczona w korycie hydraulicznym. Zaproponowane rozwiązania konstrukcyjne dotyczyły modelu głowicy szkieletowej oraz dwóch wymiennych deflektorów, które były montowane w jej wnętrzu. Deflektory różniły się rozmieszczeniem i wielkościami otworów przy zachowaniu tego samego stopnia perforacji. Te rozwiązania zostały szczegółowo zbadane eksperymentalnie dzięki specjalistycznej aparaturze pomiarowej. Wykazano znaczną redukcję maksymalnych prędkości i wyrównanie prędkości dopływowych wokół głowicy dzięki zamontowaniu deflektorów. Zaobserwowano również, że deflektor z nierównomiernymi otworami trochę lepiej wyrównywał natężenia dopływających strumieni wody niż deflektor z otworami o równej wielkości.
Słowa kluczowe:
Informacje o autorach:
dr inż. Agata Pawłowska-Salach, https://orcid.org/0000-0001-6854-3464
prof. dr hab. inż. Michał Zielina, https://orcid.org/0000-0001-7710-8982 ‒ Politechnika Krakowska, Wydział Inżynierii Środowiska i Energetyki, Kraków. email: agata.pawlowska-salach@pk.edu.pl, michal.zielina@pk.edu.pl