Wybrane zagadnienia warunków środowiska wewnętrznego w polskich budynkach edukacyjnych w świetle obowiązujących przepisów i zaleceń
autor:
PIOTR CIUMAN, AGNIESZKA PALMOWSKA, EWA BRĄGOSZEWSKA
ORCID ID:
0000-0001-6341-9050
Numer miesięcznika:
03/2024 Instal s.20-30
DOI:
10.36119/15.2024.3.3
Zapewnienie optymalnych warunków komfortu termicznego i jakości powietrza w budynkach edukacyjnych jest kluczowe dla zdrowia uczniów i nauczycieli. Odpowiednie warunki środowiska wewnętrznego nie tylko przyczyniają się do dobrego samopoczucia fizycznego, ale także wpływają na skuteczność procesu nauczania, wspierając koncentrację podczas nauki. Również systematyczna kontrola i monitorowanie poziomów mikrobiologicznych zanieczyszczeń powietrza, wraz z identyfikacją ich źródeł emisji, stanowią fundament skutecznej strategii poprawy jakości powietrza wewnątrz pomieszczeń. Efektywne zarządzanie tymi parametrami przyczynia się nie tylko do ochrony zdrowia, ale także do zwiększenia komfortu zarówno podczas nauki, jak i pracy. Zaprezentowany artykuł ma charakter przeglądowy. Jego celem było przygotowanie kompleksowego opracowania dotyczącego kształtowania optymalnych warunków cieplnych i wilgotnościowych oraz zapewnienia odpowiedniej jakości powietrza w budynkach edukacyjnych, uwzględniając także mikrobiologiczną jakość powietrza. Autorzy omówili różne niejednolite przepisy prawne i zalecenia (zarówno polskie, jak i międzynarodowe) dotyczące parametrów komfortu termicznego i jakości środowiska wewnętrznego. Opisano metody pomiaru i oceny tych warunków, wraz z przykładami sprzętu pomiarowego. Przedstawiono sposoby kształtowania środowiska wewnętrznego za pomocą energooszczędnych rozwiązań systemów ogrzewania, wentylacji i klimatyzacji (HVAC) w takich obiektach. Artykuł może być pomocny przy projektowaniu nowych budynków edukacyjnych lub modernizacji istniejących, a także przy poprawie funkcjonowania systemów zarządzania środowiskiem wewnętrznym. Może stanowić źródło inspiracji do inwestowania
w nowoczesne systemy HVAC oraz promować wykorzystanie odnawialnych źródeł energii. Ponadto, może być źródłem wiedzy zwiększającej świadomość na temat wpływu warunków środowiska wewnętrznego na zdrowie i efektywność nauki.
Słowa kluczowe:
Informacje o autorach:
Piotr Ciuman, PhD https://orcid.org/0000-0002-2691-1588, Agnieszka Palmowska, PhD https://orcid.org/0000-0002-4640-2369 ‒ Silesian University of Technology, Faculty of Energy and Environmental Engineering, Department of Heating, Ventilation and Dust Removal Technology, Gliwice, Poland; piotr.ciuman@polsl.pl; agnieszka.palmowska@polsl.pl
Ewa Brągoszewska, Prof. https://orcid.org/0000-0001-6341-9050 ‒ Silesian University of Technology, Faculty of Energy and Environmental 20 Engineering, Department of Technologies and Installations for Waste Management, Gliwice, Poland; ewa.bragoszewska@polsl.pl