Przegląd badań nad rozwojem pożaru w popularnych samochodach osobowych
autor:
BARTOSZ MIECHÓWKA, WOJCIECH WĘGRZYŃSKI, GRZEGORZ KRAJEWSKI
ORCID ID:
0000-0002-4680-9863, 0000-0002-7465-0212, 0000-0003-1016-7616
Numer miesięcznika:
01/2024 Instal s.20-23
DOI:
10.36119/15.2024.1.2
Artykuł prezentuje przegląd badań nad rozwojem pożarów w pojazdach w kontekście ewolucji rynku samochodów osobowych w Europie, z uwzględnieniem wzrostu popularności SUV-ów i pojazdów elektrycznych. W pracy analizowane są kluczowe parametry opisujące przebieg pożaru, takie jak Szybkość Wydzielania Ciepła (HRR), Całkowite Wydzielone Ciepło (THR), efektywne ciepło spalania oraz czas do maksymalnej wartości HRR, porównując je w różnych typach pojazdów (ICEV, BEV, PHEV). Badanie podkreśla wyzwania w interpretacji rozwoju pożaru ze względu na jego zmienność i nieprzewidywalność, spowodowane czynnikami losowymi, takimi jak pęknięcia zbiornika paliwa czy zapłony baterii. Zaprezentowano analizę statystyczną, pokazując, że sposób podpalenia pojazdu może mieć znaczący wpływ na wyniki badania. Głównym wnioskiem pracy jest podkreślenie podobnego przebiegu pożaru samochodów ICE i EV w zakresie PHRR i THR. Ponadto, analiza wskazała, że średnia wartość Hc,eff wynosi 24 MJ/kg. Wnioski z analizy wskazują na potrzebę dalszych badań, a obecne krzywe rozwoju pożaru mogą wymagać rewizji.
Słowa kluczowe:
Informacje o autorach:
mgr inż. Bartosz Miechówka https://orcid.org/0000-0002-4680-9863, dr hab. inż. Wojciech Węgrzyński prof. ITB https://orcid.org/0000-0002-7465-0212, dr inż. Grzegorz Krajewski https://orcid.org/0000-0003-1016-7616 ‒ Instytut Techniki Budowlanej (ITB), Zakład Badań 20 Ogniowych, Warszawa, Polska. Autor do korespondencji: w.wegrzynski@itb.pl